ebs - dag 12 + 13

Vårt wi-fi krånglade igen igår. Vi börjar bli rätt trötta på det... Även om vi faktiskt egentligen inte har direkt mycket tid att sitta vid datorn/mobilen och surfa runt/checka facebook/blogga/instagram osv. så behöver vi internet ibland för att kolla upp ord i våra läxor som vi inte riktigt förstår och så. Men nu ska det vara fixat (inte första gången vi får höra det dock...).
 
Dagens drinkprov var på: Classic Champagne Cocktail, Bucks Fizz/Mimosa, Kir Royal, B52 (shot) och Spring Bok (shot) och gårdagens på: Dark and Stormy, Brandy Alexander, French 75, Bellini, Espresso Martini och Apple Martini. Inga konstigheter direkt, inte allt för komplicerade drinkar, gäller bara att hålla koll på skillnaderna på vissa. Som de i champagne-glas, typ vilka som ska ha garnish osv.
 
Idag hade vi även teori-genomgång om likörer och öl. Sen fick vi precis som vanligt provsmaka, och vad det gäller likörerna var nästan alla goda. De är ju inte så starka och många är väldigt söta (likörer måste innehålla 100 g socker/liter, vissa 250 g/liter och en 450 g/liter). Ölen var inte lika god, särskilt inte det väldigt mörka Guiness (stavning har jag ingen aning om). Men det var ju inte så oväntat direkt eftersom jag inte är så förtjust i öl. Andre visade lite sköna flair-moves som man kan göra med en bar-blade (speciell kapsyl-öppnare som ingick i bar-kitet), tveksamt om jag kommer kunna klara dem dock haha... Och just det, Camilla fick något skönt infall att blanda ihop alla små skvättar likörer till en shot, den innehöll väl typ 15 olika sorter (allt från jordgubb till mint till kanel) och såg inte alltför god ut direkt. Men det smakade tydligen inte så tokigt:
 
 
Annars så har dagarna varit ganska lika. Istället för free-pouring så har vi nu en "plugg-station" där vi sitter och tränar på drinkrecepten och fakta om spritsorterna inför provet som är om en vecka (hjälp!). Baren flyter på rätt bra, gör en del missar fortfarande men jobbar på snabbare och får faktiskt rätt bra tider. Idag fick vi stanna kvar extra efter skolan igen vilket verkligen är awesome för man får så mycket mer bar-tid och "coachning" av vår lärare. Idag var det extra nice eftersom vi sista tiden bara var fyra stycken kvar så vi kunde stå i baren hela tiden och faktiskt även testa att göra slutprovet, alltså 12 drinkar på 10 minuter. Det gick faktiskt rätt bra, vi körde samma order två gånger och jag fick 9.54 första gången och 8.28 andra. Alltså under 10 min, så jag skulle inte ha fått några minuspoäng för tiden (1 minus/30 sekunder). Men jag gör så mycket småmissar, spiller en del och är allmänt klumpig så imorgon ska jag öva på att göra drinkarna lite långsammare och noggrannare. Det kommer dock bli rätt svårt eftersom jag verkligen är en tävlingsmänniska (och det blir ju inte bättre av att Henrik hetsar: "slå den där göteborgaren (Camilla) nu!" vilket gör att jag att jag stressar ännu mer = blir klumpigare och slår ut drinkar/shakers och svär högt, haha!). Men det är nämligen värt poängmässigt på provet att dra över på tiden lite men göra drinkarna ordentligt än tvärtom. Barprovet fungerar nämligen så här:
 
Vi får 12 drinkar som alla är värda 10 poäng, så max är alltså 120 poäng. Man kan inte få pluspoäng (vilket man kan på flairen) utan bara avdrag och det får man för:
  • Wrong ingredient: -10 p (dvs hela drinken går bort)
  • Wrong method: -5 p (om man t ex shakar en drink som ska vara stird eller build osv.)
  • Wrong approach: -2/-3 p, beroende på vilket fel man gör (vet inte riktigt vad som ingick här, var så många olika småfel man kunde göra)
  • Wrong/missing garnish: -2 p
  • Wrong ice: -2 p
  • Wrong glass: -2 p
  • Spillage: -1p
  • Over/underpour: -2 p (alltså häller för mycket/lite av något)
  • Backtrack: -2 p (om man kommer på att man har gjort något fel, fel ingrediens t ex, med drinken och kommer på det innan man serverat den kan man hälla ut den och göra om)
  • Time: -1 p/30 sec
Så det är ju en hel del att hålla koll på. Även om spill bara ger ett poängs avdrag så tycker jag att det känns som om jag spiller lite för mycket för att det ska hålla i längden. Så jag måste lära mig att stressa med lite mer finess helt enkelt. Fast jag kanske är lite hård mot mig själv. Det var jag tydligen när det gällde free-pouring provet. Jag var ju så övertygad om att jag hade fått F (mer än 10 fel) och blev så chockad när jag fick reda på att jag blivit godkänd, och idag fick jag reda på min procent och den var 89 %. Vilket alltså innebär ett B och typ 4-5 fel. Va?! Det känns som om det har blivit fel någonstans, jag menar, det var så himla många moment och det innebär ju att jag måste ha klarat de flesta felfritt men det känns inte som om det stämmer. Men men, det är väl bara att vara nöjd och glad antar jag. Ett B är mer än vad jag vågade hoppas på, underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0