new york

 
 
New York var en häftig stad på alla sätt och vis, sjukt stor, högt tempo, löjligt mycket ljud, fantasisk mat, grym shopping m.m. Tyvärr så blev jag enormt påverkad av tidsskillnaden och det tog mig lite för många dagar att lyckas ställa om mig någorlunda så det var egentligen bara sista dagen som jag kunde uppskatta New York på riktigt. Vi kom fram på torsdag eftermiddag och åkte hem på måndagskvällen, hade behövt ytterligare en dag och det hade varit perfekt. Och tråkigt nog var dimmigt och regnigt alla dagar förutom torsdagen, så vi gick inte runt och kollade på några sevärdheter... Men det gör inget egentligen för det var ju grymt att vara där ändå såklart, och regnet gav ju helt klart en anledning att shoppa mer. Dessutom så ska jag åka tillbaka någon gång efter jag fyllt 21 så man faktiskt kan uppskatta alla fantastiska cocktail-barer som ska finnas på Manhattan och allt annat uteliv förstås!
 
Så torsdagen 6/12 så lämnade jag, Anton och pappa (mamma var redan på plats därborta ett par dagar tidigare för jobb) Arlanda efter lite förseningar på grund av snöstormen. Det ledde till att vi och ett 60-tal andra resenärer blev sena till Oslo där flighten till New York skulle lyfta ifrån så det blev lite kaos och stress till gaten och så... Och lillebror blev utvald för en extrakontroll av pass och annat i Oslo vilket jag och pappa var fantastiskt roligt för det är alltid han som piper i säkerhetsspärrarna och så, haha!
 
Sen efter en fruktansvärt seg flygresa där jag inte lyckades sova något, med lite roliga luftgropar och så, så kom vi fram till ett soligt Newark. Inga konstigheter att ta sig in i landet faktiskt, trodde de skulle fråga mer utförligt men det räckte med adress på hotellet, vad vi skulle göra i landet (vacation), fingeravtryck och foto. Sen mot hotellet som låg väldigt centralt på Lexington Avenue, inte så långt ifrån Times Square och Fifth Avenue. Taxiresan var spännande, christmas channel på radion (såklart, är det USA så är det...) och med en taxichafför som stängde av motorn i nerförsbackarna... Väl framme dumpade vi våra grejer på rummen bara och gick sen till Central Station och åt en sen lunch. Häftigt ställe, på en liten balkong med utsikt över terminalhallen (?), men tyvärr kass mat... Sen gjorde vi inte så mycket mer utan gick tillbaka till hotellet och somnade faktiskt, var så sjukt seg. På kvällen gick vi till en spansk restaurang och åt fantastiskt god tapas. Och sen hem och sova igen, lite tråkigt att man var så seg på kvällarna så man inte orkade gå runt på stan mer. 
 
 
Dagen efter var vi också riktigt slitna men tog oss först bort till Macy's och gick igenom hela "affären" men kom fram till att såna shoppingcenter inte riktigt är vår grej. Därefter till Times Square och kollade runt där lite, åt lunch (supergoda chicken fingers) och sen en lång stund inne på Victoria's Secret och spännande nog så var det inte jag eller mamma som köpte något utan lillebror som köpte grejer till sin tjej. Sen började vi vandra ner mot SoHo men orkade inte så långt (det är ändå en bra bit att gå...). Dåligt väder, trötthet och all parfym från Victoria's Secret-affären framkallade massiv huvudvärk så vi åkte tillbaka till hotellet och jag sov ett tag innan middagen. Den åt vi på ett steakhouse nere i Meatpacking district tillsammans med pappas förra chef som är från New York. Så god mat (kött, såklart!) och fantastiskt stämning och tempo där. Fick även en hel del shoppingtips från New Yorkern, himla bra.
 
 
Så på lördagen var vi uppe i god tid för att gå till Abercrombie & Fitch-affären på Fifth Avenue eftersom vi fått veta att vi skulle vara där i tid för man måste oftast köa(!) för att komma in där. Det fick vi göra också, men bara 5-10 min som tur var. Sen var vi där inne i affären i nästan två timmar så det var det ju värt. Stor affär på tre våningar, men löjligt mycket folk och så jävla mörkt, högljutt och parfymerat överallt. Köpte en hel del (visar sen), förvånansvärt bra kläder faktiskt! Trodde jag inte, trodde det var exakt som Hollister och den affären är jag inte så imponerad av. Åt lunch på en liten italiensk take away/food bar som låg i botten på Trump Tower, så jävla god pesto, parmaskinka och mozzarella, helt galet. Hann även med Nike Store som också låg där och sen Tommy Hilfiger och Gant på vägen hem, köpte inget där, inte riktigt min stil... På kvällen åkte vi ner till Meatpacking district igen, åt den här gången på en fransk restaurang som heter Pastis (rekommenderar helt klart om man åker till New York, grymt ställe) där förutom gudomlig mat så fick vi även lite kändisspotting, Alexander Chaplin (som bland annat är med i Scrubs) satt vid bordet bredvid. 
 
På söndagen åkte vi ner till SoHo och det är definivt där som man ska gå och shoppa. Mindre turistigt än Fifth och fantasiskt mycket affärer. Vi började med Converse där vi typ rånade deras affär och kom ut med nio par skor + lite kläder. Så mycket billigare med converse där än här hemma... Köpte äntligen lite grejer på Victoria's Secret, så fantastiskt fina (och sköna!) underkläder och en hel del på American Eagle Outfitters (varför har vi inte alla dessa affärer hemma?!). Gick runt lite på andra affärer också såklart, men hittade inget speciellt där... Mamma och jag köpte mini-cupcakes, finns små stånd och hål-i-väggen som säljer supersöta små cupcakes lite överallt. Min favorit var den regnbågsfärgade. På kvällen åt vi återigen på en restaurang i Meatpacking district, ytterligare ett typ steakhouse. Lyckades få i mig trerätters, parmaskinka (+ lite av pappas hummer) till förätt, kött till huvudrätt och apple tarte till efterrätt. Övriga i familjen delade på en gigantisk skål med chokladmousse till efterrätt, den skulle man tydligen dela på två personer eller fler men tror inte de fick i sig hälften ens. Den var groteskt stor. Drack även min enda drink på den restaurangen, alkoholfri såklart men faktiskt väldigt god (basilika, citronjuice och äpplecider). Fast nu ljuger jag för jag smygdrack upp pappas drink också för den var tydligen för söt för honom... 
 
 
På måndagen (sista dagen) så hann vi med ytterligare några inköp på American Eagle och lite på Urban Outfitters, en god lunch (fet hamburgare) och jag och pappa gick upp till Central Park (gick aldrig in i själva parken dock, så tråkigt väder). Pappa drog in mig på The Plaza för att jag skulle få se den fantastiska julgranen (fin men självklart amerikanskt överdriven) och glo lite på alla snuskigt rika människor. Sen tog vi taxi till flygplatsen och åkte hem hit igen! 
 
Allt som allt så hade vi det awesome minst sagt. New York måste man definitivt uppleva även om det inte är stad som jag vill bo i. Men helt klart besöka igen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0