coldplay, stockholms stadion 2012-08-30

Av de konserter som jag gått på/ska gå på den här hösten/vintern så var Coldplay på Stadion den konsert som jag har sett framemot allra mest. Coldplay är så underbara, så glad musik och sist jag var på Stadion och såg dem (för tre år sen) så var det helt fantastiskt och man blev så lycklig av att vara där. 
 
Konserten i torsdags var till och med bättre än den 2009. Det var ca två timmar med ett konstant leende på läpparna, nästan så jag hade träningsvärk i kinderna efteråt. Eftersom jag och Lindahl hade sittplats som kom vi dit rätt sent, missade första förbandet och halva andra förbandet men det gjorde inte så mycket direkt. Vi började dessutom med att köpa varsin t-shirt, som var lika glada och färgsprakande som Coldplay och konserten var. 
 
Coldplay kom på vid 21 och drog igång direkt med fyrverkerier och ca 2 ton konfetti. Så jävla maffig och awesome inledning och under resten av konserten så fortsatte de att pumpa ut konfetti, varvat med mer fyrverkerier och stora ballonger över publiken. Helt fantastiskt show, och det absolut bästa var att alla i publiken hade fått var sitt armband vid insläppet som under vissa låtr lyste och blinkade i takt med musiken. Så himla fint och coolt på samma gång, hela Stadion blinkade i gult, vitt, grönt, rött, blått och rosa. Svårt att fånga på bild dock.
 
Det är grymt svårt att säga vilka låtar som var bäst för allt var så bra. Men några att nämna lite extra är definitivt In my place som jag har lyssnat väldigt mycket på, The scientist, Clocks (fan vad den låten är bra) och nya låten Charlie Brown. Fix you kan vara världens absolut bästa arena-ballad och även Us against the world är så fin. Warning sign påminner om mig om en speciell period så det var nice att få höra den live. Speed of sound var rätt awesome den med, särskilt eftersom de "skojade till det" lite och började sjunga på Lady Gaga's Born this way i början, haha. Hon spelade ju samtidigt men på Globen.
 
Okej bara för att jag sitter här och återupplever och skriver om det här så kom jag precis på vilken låt som var absolut bäst. Paradise. Coldplay körde nämligen den låten två gånger. Första gången var lika awesome som resten av konserten, men när Chris Martin precis efter låten berättar att de har blivit tillfrågade av en cancer-fond (stand up 2 cancer) att spela in en låt live för en tv-gala och att de hade valt att göra det på Stadion så blev det ett så jävla tryck! Hela Stadion verkligen lyfte. Stört maffigt när alla verkligen sjunger med, skriker och håller upp armbanden i luften under hela låten. Särskilt i slutet när Chris Martin låter oss sjunga istället för honom, det är en så sjuk känsla. Underbart. 
 
Jag tror ärligt talat att det kan har varit den absolut bästa konserten jag har varit på, tror faktiskt att till och med de slår Muse på Wembley Stadium (och det säger verkligen en hel del).
 

Filmade även en hel del så slänger upp det här också:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0