ebs - dag 2

Idag var den första ”riktiga” skoldagen. Jag måste erkänna att jag var lite nervös innan, brukar vara så innan jag ska prova göra saker som jag aldrig har gjort förut.

 

Vi började dagen med ett test på det vi fått i läxa från igår. Först ett prov på de fem drinkarna (Gin & Tonic, Cuba Libre, Screwdriver, Harvey Wallbanger och Rusty Nail). Det kändes bra och när vi fick tillbaka provet i slutet av dagen så hade jag fått alla rätt dvs. 100 % som motsvarar betyget A. Känns awesome. Test 2 var på allt det övriga som equipment och colour codes m.m. Svårare men jag tror att det gick okej, får väl se om vi får tillbaka det imorgon…

 

Sen gick vi direkt in på praktisk övning. Vi var i tre grupper på tre stationer och de var:

 

Baren

Här fick vi göra drinkarna som vi har pluggat in. Henrik (läraren) säger vilka drinkar vi ska göra och då gäller det att göra dem så snabbt och snyggt som möjligt. Och det är inte bara att hälla i rätt ingredienser (+ rätt mängd), man ska tänka på vilken ordning man gör allt, vilken drink som görs först, hur man serverar, var man ställer glasen, hur man hanterar flaskor m.m. Det var sjukt kul men sjukt svårt. Vi kör ju såklart inte med riktig sprit utan med färgat vatten, vilket är tur för vi spiller jättemycket.

 


Inifrån barstationen.
 

Ellen och Olivia in action.
 

Freepouring

För att göra drinkar på ett snabbt och effektivt sätt krävs det att man kan freepouring, dvs att hälla upp alkohol + övrig vätska utan mått. Med hjälp av en pour spout så ska vi lära oss hur snabbt vätskan kommer ut ur flaskan vilket är ungefär 1 cl/sekund, något snabbare. Så vi har fått träna på att hitta takten. Vi fick även träna på hur man håller flasken för att vätskan ska rinna rätt och hur man slutar hälla/byter glas (”bounce”). Så svårt, särskilt för oss korta människor. Jag kommer ha träningsvärk i axlar och överarmar och om fyra veckor kommer jag vara biff, helt klart.


Mindre vacker bild på mig tagen av min course-mate Linn. 

 

Flairing

Finns inget svenskt ord för flairing tror jag, men det är show-delen för bartenders. Alltså att kasta/jonglera med flaskor och shakers. Det här är verkligen inte min grej. Vi ska lära oss två rutiner, en som det är meningen att man ska kunna göra i baren och en som är mer för competition/exhibition, alltså lite svårare. Det är lite svårt att försöka förklara vad vi gör exakt så jag tänker nöja mig med att säga att det går inte direkt framåt för mig. Har ingen kontroll whatsoever över flaskan eller händer, vilket har resulterat i en halvt blåslagen högerhand. Plastflaskan vi övar med är nämligen lika tung och hård som en riktig spritflaska.


 

Sen blev det en lång lunchrast med en jobbig väntan på mat. Det är nämligen den katalanska nationaldagen idag och allt (verkligen allt) är stängt så det var lite svårt att hitta något att äta till lunch. Så våra lärare + ansvariga stack iväg för att fixa pizza åt oss från någon öppen pizzeria och det tog ett tag. Vi var så grymt hungriga och pizza har nog aldrig smakat bättre.

 

Efter skolan gick vi ner till stranden för lite sol, bad och flairing. Drack även lite champagne för att fira en av de andra tjejerna som fyller 21 idag. Så himla härlig dag. Och nu ska jag sova, så god natt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0