ebs - dag 3

Har precis käkat pluggat och käkat middag tillsammans med Olivia och Ellen (som bor i lägenheten under). Kyckling och pasta lyckades vi få till i vårt lilla kök. Vi försöker att laga så mycket mat som möjligt här hemma så att det ska bli så billigt som möjligt. Att äta ute här nere är nämligen rätt dyrt, till exempel så ligger den billigaste pizzan (margharita) på minst 8 €. 
 
Precis som övriga dagar så har vi planerat att gå ut och ta en drink på kvällen, men precis som tidigare kvällar så har tiden sprungit iväg, för mycket plugg och för lite ork, så det blir inte av. Det får bli till helgen istället. På fredag så är det pub-crawl med hela gruppen, det ska bli awesome.
 
Skoldagen började som vanligt med drinkprov (Black Russian, White Russian, Moscow Mule, Fidel Castro, Sea Breeze och Bay Breeze). Det gick bra tror jag och får nog 100 % på det med. Vi fick förresten tillbaka gårdagens equipment-test, jag fick 100 % där också vilket jag inte trodde. Var övertygad om att jag skrivit fel på minst en fråga. Sjukt nöjd. 
 
Efter provet så hade vi teori-lektion om destillering, vodka och gin inklusive provsmakning + luktning. Vi fick var sitt sugrör och så fick vi göra det där lilla "tricket" med tummen så man får upp några droppar sprit i sugröret. Tycker verkligen inte att ren sprit smakar bra, det var en vodka med smak av svart vinbär som var okej, men de flesta är riktigt äckliga. Särskilt gin. Vi har en engelsk kille i gruppen som gick och pratade om att gin är asgott, engelsmän dricker tydligen det. Men nej, inte min grej. Bättre blandat med annat i drinkar. 
 
Sen körde vi på de tre stationerna igen, vilket jag antar att vi kommer göra typ varje dag. Free-pouringen gick skit, sämre än igår. Vi fick reda på att slutprovet i det kommer att vara att ha fem glas framför sig och hälla upp 1 cl i första, 2 cl i andra, 3 cl, 4 cl och slutligen 6 cl i femte i ett flow. Måste se till att fixa hem några bra flaskor så man öva här hemma i lägenheten. Baren var lika kul som igår. Det är verkligen jätteroligt samtidigt som det är så svårt att jobba med både händerna samtidigt, göra två drinkar samtidigt osv. Jag kan inte riktigt förklara hur svårt det faktiskt är, men jag kan säga att jag trodde verkligen inte att det skulle vara så här svårt. Flairen tror jag går framåt. Vi har fått hela första rutinen nu, och jag klarar den hyfsat. Inget bra flow och alla tricks sitter inte men det är långt kvar till provet och jag tror jag kommer hinna bli relativt bra i alla fall. Min hand ser mindre rolig ut dock, helt blå-lila. Ska försöka ta en bra bild på den imorgon. 
 
Sen blev det en kort stund på stranden som vanligt, det är så skönt att bada av sig allt svett för ja, man svettas verkligen i skolan, särskilt på flairen. Men det dök upp lite mörkare moln så vi åkte hem ganska fort och passade på att gå iväg till supermarketen och handla lite mer ordentligt med mat. 
 
Nu måste jag tillbaka till pluggandet. Nya drinkar till imorgon som vanligt + läsläxa om rom och tequila.
 
Från vänster: Cuba Libre, White Russian, Screwdriver, Sea Breeze, Screwdriver, Harvey Wallbanger, Black Russian. Alla drinkar är lite missfärgade eftersom vi kör med färgat vatten som vi färgar själva. Så färgen blir inte alltid helt optimal..
 

Bakom baren. Här ser ni våra "juicer" i pour stores. Färgen på tejpen på flaskhalsen talar om vilken juice det är, grön-vit för grapefruit, blå för pineapple, röd-svart för cranberry, gul för orange och röd-vit för mjölk. Finns några fler men de syns inte på bilden. I bakgrunden på andra sidan baren står vår lärare Henrik förresten.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0